Ajankohtaista

MOK Ruukinkankaan koulu
Feb 03

Työpajoissa yli oppiainerajojen 

Ruukinkankaan koulun oppilaat eskareista ysiluokkalaisiin jakaantuivat helmikuun alussa kahden päivän ajaksi työpajoihin. Rehtori Heli Manninen iloitsee uuden koulurakennuksen tarjoamista mahdollisuuksista toteuttaa yhtäaikaisesti 440 oppilaan työskentelyn. 

“Työpajoja varten on joitakin seiniä avattu suuremman tilan saamiseksi. Koululta löytyy erikoisluokkia monenlaiseen työskentelyyn”, hän kuvailee. 

Uniaiheista videota työstävät oppilaat ovat ottaneet kuvauspaikakseen kirjaston. Uni- ja lepoaiheisessa ryhmässä työstetään uniteemaa monin tavoin ja tutkitaan unta monesta näkökulmasta, kuten sen merkitystä, tarvetta, ja unen määrän vaikutuksia. Pajassa on myös esimerkiksi tehty piirroksia hyvästä nukkumapaikasta. 

Teemana hyvinvointi 

Ruukinkankaan koulun monialaisiin opintokokonaisuuksiin (MOK) liittyvien pajapäivien teemana oli hyvinvointi. Pajojen aiheina olivat erityisesti kaveritaidot, tunnetaidot ja terveyden ylläpitoon liittyvät taidot. 9. luokkalaiset keskittyivät jatko-opintojen ja työelämän hyvinvointitaitoihin. 

Kevennystä viiteen ikäryhmään ja 30 erilaiseen pajaan jaettujen oppilaiden päiviin toivat mm. leikit sisällä ja ulkona, lautapelit, musisointi ja askartelut. Nuorimmat olivat askarrelleet käytöskukkia: teemaan heidät johdatti kuunneltu satu, josta he poimivat ideat yhteiseen tauluun kootusta itse askarrelluista kukkasista, joiden keskelle kukin kirjotti tärkeän muistutuksen käytökseen liittyen, esimerkiksi kiitos tai älä kiusaa. 

Esimerkkejä työpajoista 

Ruokaan ja ravitsemukseen liittyvistä työpajoista kotitalousryhmässä tutkittiin välipalojen sokerimääriä ja tehtiin itse terveellinen smoothie. Pienempien ruokaryhmässä selvitettiin eri ruoka-aineiden reittejä pellolta lautaselle, ja kehiteltiin iskulauseita hyville ruokailutavoille, kuten “älä rynni ruokalassa” tai “syö mitä otat”. 

Vihan tunteita sai purkaa savimöykkyyn, sitä käsin vaivaamalla, muotoilemalla tai jopa nyrkillä mäiskimällä. Saven avulla opeteltiin tunteiden löytämistä ja niiden käsittelyä. Kovia kokeneet savimöykyt saivat uuden muodon sen jälkeen, kun tunteet oli saatu purettua. Savea siloteltiin tai muuten muokattiin hyvää mieltä tuottamaan. Tunteita tutkittiin ja niitä ilmaistiin myös mm. maalaamalla itselle merkityksellisiä asioita. 

Osana opetussuunnitelmaa 

“Oppilailta on tullut hyvää palautetta pajapäivistä”, rehtori Heli Manninen summaa. 

Monialainen oppimiskokonaisuus MOK kuuluu viralliseen perusopetuksen opetussuunnitelmaan.  

Seuraava monialainen oppimiskokonaisuus ja siihen liittyvät työpajat Ruukinkankaan koululla toteutetaan ensi lukuvuoden aikana.  

Artikkelikuvassa käytöskukkaisia.

Työpajojen tavoitteena oli tuottaa jokin tuotos työskentelystään. Käytöskukkaset ja niistä tehdyt taulut ovat yksi tuotos. Tässä muutamia esimerkkejä työpajojen tuotoksista, klikkaa kuva suuremmaksi!

 

Jaa artikkeli:

Ajankohtaista

Suomussalmi